tisdag 5 juli 2016

Tyskland: Winterberg


En fredag i april 2006 kom pojkarna (min dåvarande sambo och hans kollega) på att vi skulle åka till Winterberg och skida slalom. Pojkarna bokade snabbt ett hotell. Då vi flyttade till Holland var inte vår tanke att åka skidor. Så vi hade inga varma vadderade byxor med oss. Det blev min uppgift att snabbt plocka ihop lite nödvändiga grejer och cykla den kilometer långa raksträckan till Stadshagen centrum för att hitta skidbyxor. Eftersom det redan var april så var det lite svårt att hitta vadderade byxor i Zwolle. Men en liten sportbutik i Stadshagen hade några par kvar för 10 euro/st. Taget!
Efter några timmar var vi iväg. Tack och lov att vi hade en gps, annars hade vi nog aldrig hittat fram i mörkret.

Då vi passerade gränsen mot Tyskland blev vi stoppade av en bil med texten Zoll- follow me på taket. Vi blev hänvisade till någon typ av barack. Militärklädda män med långt skägg stod med gevär och vi trodde nog att vår sista stund var kommen. Men det var bara den tyska gränsbevakningen som ville kolla upp vår bli med det konstiga finska registernumret. Vi kunde lugnt fortsätta vår färd mot Winterberg. Det var midnatt då vi kom fram till hotellet.

Vi bodde på Hotel Diedrich i Hallenberg en bit från Winterberg. Det blev två nätter där. Det var ett jättefint hotell, vad jag minns. Vi badade bastu på kvällarna efter slalomåket. Eftersom jag med åren har tappat bort hela filen med bilder från den här resan, så har jag inte så många minnen kvar. Jag har några bilder framkallade och lagda i album, så därav hittade jag hotellet på nätet.

Bild: booking.com
Hotellet ligger på  Nuhnestraße 2, 59969 Hallenberg, Tyskland.
http://www.hotel-diedrich.de/

Det här var andra gången i livet som jag stod på ett par slalomskidor. Men det gick bra och det var riktigt roligt. Det var fina backar. Jag började i barnbacken och hade tänkt stanna där en hel dag. Men min sambo tvingade mig med till de stora backarna. Till slut hade jag prövat alla backar och alla liftar som fanns. Jag har bilder i mitt album från Sesselbahn och QuickJet.

 

Jag råkade att hitta en video på youtube. Såhär fungerar QuickJet i Winterberg  https://www.youtube.com/watch?v=XIWeQBAY1T0

Bild: www.lift-word.info

Det var fantastiskt vackert väder. Solen sken och glittrade så fint i snön. Det var riktigt som "på bild". Uppe på toppen såg man det fina Winterberg med alla korsvirkeshusen. 
Nackdelen med att åka slalom i Winterberg var trängseln vid liftarna. I Finland har vi lärt oss att man står i kö och väntar på sin tur. Det gör man inte i Winterberg. Där skall alla vara först. De klev på ens skidor och riktigt stångades fram. Våra bekanta som var med på resan var glada över att ha sina egna slalomskidor hemma. Nu hade vi hyrt skidor så de var säkert redan rispade. Den som är på väg till Winterberg kan därför lugnt lämna sina egna skidor hemma.


 Bild: wikipedia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar