tisdag 5 juli 2016

Österrike: Wien

Under våren 2006 besökte vi också Wien. Min barndomsvän bodde då i Wien sedan några år tillbaka. Vi flög dit och upptäckte staden under några dagar. Tyvärr har jag även här tappat bort bilderna från två av dagarna där. Jag har endast bilderna från 17 mars 2006 kvar. Dessutom har jag en del bilder framkallade och lagda i album.

Österrike (tyska: Österreich), officiellt Republiken Österrike (tyska: Republik Österreich), är en inlandsstat i Centraleuropa. Österrike gränsar till både Tyskland och Tjeckien i norr, Slovakien och Ungern i öster, Slovenien och Italien i söder och Schweiz och Liechtenstein i väster. Huvudstaden är Wien som ligger vid floden Donau.
Källa: wikipedia

Bilder från Wien år 2006
Vi hann se det mesta som skall ses i Wien. Vi var ute och promenerade dag som kväll.
Affärsgatan Mariahilfer Strasse, rådhuset, konsthistoriska museet, Stefansdomen, Mozart museet, österrikisk mat, asiatisk mat och även min väninnas mycket goda kokkonster. Hon bjöd oss på mycket god mat i flera dagar.







Vi prövade på många olika maträtter. Här fick jag en mycket stor måltid med spaghetti och köttfärssås och sallad. Jag trodde att det skulle vara en liten sallad till, men det hade kanske räckt med bara salladen. 
 


Jag var fascinerad av alla fina monument och skulpturer som fanns lite överallt i staden. 













Mozartkläder för baby och barn. Mycket fina!




Stefansdomen



Vattenpipor var också fina konstverk

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar