söndag 3 juli 2016

Nederländerna: Zwolle- min lägenhet

Så såg det ut hemma hos mig och min sambo på Waterlelie 11 år 2006.

Arbetsrummet med utrymme för gäster. 


Vi hade ett badrum med dusch, badkar och toalett plus en liten toalett i ett rum bredvid. Extremt liten toalett, med bara kallt vatten ur kranen. 


Köket
Så mycket onyttigt vi åt på den tiden. Men även en hel del frukt och grönsaker. Inget ekologiskt tyvärr. Vi hade gasspis. En ny erfarenhet för mig.





Pannrummet fanns bakom köket
Vi förstod oss inte riktigt på denna apparatur då vi flyttade in i december 2005. Så vi hade bara kallt vatten de första dagarna. Vi hade också bara 18 grader i lägenheten. Det är visserligen helt normalt för holländare. Men frusna finländare är vana vid + 23 grader. Men våra snälla grannar hjälpte oss och ringde och klagade till hyresbolaget, så det blev fixat efter några dagar.

Sovrummet
Då vi flyttade in fanns det heltäckningsmatta överallt förutom i sovrummet. Holländare tar med sig golvet då de flyttar ut. Hur de sen får ett använt golv, oftast heltäckningsmatta, att passa in på ett nytt ställe så vet jag inte. Så vi tänkte vara smarta (läs: snåla) och tog med oss ett IKEA laminatgolv från Finland. Det var visserligen inte så smart eftersom det var oerhört kallt på golvet. Vi borde ha lagt in en fluffig heltäckningsmatta där istället.  


 Vi tog även med oss IKEA garderober i flyttlasset. Flyttgubbarna var inte så nöjda då de var tvungna att hämta tunga garderober och ett golv från en källare i Esbo. Smala trappor och långt att bära. Men vi slapp bära hem dem själv från någon lokal IKEA butik. Fast vi upptäckte ju att det visst fanns billiga möbler i Holland också. Även från andra billiga kedjor i stil med Jysk. Jag har dock glömt namnet på butiken... LenBakker kanske?

 Resultatet. Extra tjocka IKEA täcken inhandlades i Holland. 




Vardagsrummet slutligen. Jag har många bilder därifrån. Det var stort, ljust och luftigt. En lång balkong gick längs hela väggen och glasfönster från golv till tak.









 Julpyntat. Eftersom vi flyttade dit i december så blev det att julpynta direkt.


 Jag hittade paradiset då det gäller julpynt. "Tuinland" i princip det som vi kallar för Plantagen. Det var oerhört mycket julpynt där och jag hade svårt att kunna välja vad jag helst av allt ville ha. Glakulorna blev inköpta där iallafall.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar