tisdag 4 augusti 2015

Sverige: Umeå

Semesterdag 4: hemresan 1.8.2015

Efter att vi lämnat Luleå åkte vi raka vägen mot Holmsund. Det regnade ordentligt och lillasyster sov gott i bilen. Det gäller att köra medans hon sover för hon tycker inte alls om att sitta stilla i bilen. Hon vill klättra. Hon skriker och gråter tills hon somnar.

Vi tog en lunchpaus i Ånäset. Då hade lillasyster vaknat igen. Det var en restaurang nära E4an. Maten var väl okej, men ingen höjdare precis. Så inget matställe jag rekommenderar. Men helt okej i brist på bättre. Just den där sträckan har inte så många matställen att välja mellan.



 En loppis fanns det också i en gammal ladugård. En hel del antikviteter också. Men inget som föll mig i smaken. Åtminstone inget som rymdes i bilen.




 En fikapaus tog vi vid Strömpilen i Umeå. Endast Ica maxi och snabbmatsstället Big boy bredvid var öppet då klockan var 17 på lördagseftermiddagen. Vi åt korv med bröd för 10kr. Jag var mycket nöjd över att få glutenfritt bröd till samma pris. Det är oerhört enkelt att hitta glutenfria alternativ i Sverige till samma pris. Jag tycker att det oftast är dyrare att beställa glutenfritt alternativ i Finland. Det glutenfria brödet var helt okej. Det var fruset och värmdes i micro. Därav lite smuligt.

Noliamässan i Umeå startade 1.8 så det var en hel del österbottningar i Umeå denna lördag.
Området vid Strömpilen är vackert. Storasyster kände på vattnet.





 Vi tog båten hem. Det var spännande. Senast vi åkt med båt är i januari 2014 så det börjar vara ett tag sedan. Väntan på båten var lång.



 Det fanns ett lekrum med ett litet bollhav. Men båten lämnade hamnen i Umeå kl.22 finsk tid så barnen var nog rätt trötta redan från början. Lillasyster somnade ganska snabbt i hytten. Storasyster somnade vid halv 12. Klockan två på natten var vi i Vasa. Ungarna bar vi ner till bilen och de fortsatte att sova. Väl hemma bar vi in dem och storasyster fortsatte att sova ännu till morgonen. Lillasyster var dock vaken i några timmar. Men vid halv 5 sov vi nog alla. En lång bilresa till ända. Roligt var det och vi kan nog tänka oss att besöka dessa ställen igen.



Hemma igen med alla våra matfynd. Det bästa med Sverige är all bra mat man kan hitta där. Ica Maxi är ett måste för mig. Nu har jag köpt hem de produkter som jag sett i tidningar och velat pröva på. Råris hittar jag inte i Finland, men nu har jag flera paket att smaka på. De nya sorterna av Friggs riskakor finns inte heller här i Österbotten ännu. Risenta sesamkakorna var nog väldigt söta men ack så goda med kokossmaken. De har funnits på vår lokala Örtaboden här i Närpes, men jag köpte hennes sista igår. Lite snus hade vi också hem.





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar