måndag 4 november 2013

Storbritannien: Havant, Langstone, Hayling Island, Portsmouth

I augusti 2004 besökte jag Havant, Langstone, Hayling Island och Portsmouth på den engelska sydkusten. I Bedhampton finns Wärtsiläs kontor vilket var orsaken till att jag och min dåvarande sambo tillbringade en vecka i det här området. Havant var en liten stad som knappast är det första man besöker om man åker till Storbritannien. Men småstäder har sin charm. Jag gillar småstäder där det är nära till naturen och vattnet. Jag njöt verkligen av min vistelse här. Detta var första gången som jag åkte på en flygresa utomlands. 




Havant och Langstone

Jag tycker verkligen om att promenera i andra länder och titta på vackra hus. Här på den engelska sydkusten finns det många fina tegelhus med ljuvliga trädgårdar. Jag promenerade varje dag från hotellet på Hayling Island till centrum av Havant och hem tillbaka. En gång blev det störtregn så jag tog bussen till den långa bron iallafall.
Det engelska vädret är fantastiskt. På bara 2 sekunder går det från solsken till störtregn. Varje dag regnade det. Varje dag blev jag våt. En dag virrade jag min svarta halsduk runt huvudet och gick i störtregn till hotellet. En bil stannade mig och undrade om jag försökte att rymma. De trodde att jag hörde till en sådan religion där man har sjal kring huvudet. Muslim heter det visst. Men nej, jag försökte ju bara skydda mig från regnet. Vägen ner mot hotellet, från bron, var också ganska så lång. Varje dag hann det börja regna där innan jag hann komma mig in.




På vägen mot Langstone bron fanns dessa vackra hus



En offentlig toalett



Centrum av Havant







Utsikt från bron över till Hayling Island 




Hayling Island och the beachlands















Ännu en rejäl offentlig toalett










Är detta månne ett dagis?



Det fanns en nöjespark nere vid havet vid the beachlands. Tyvärr fanns det inte mycket plats kvar för bilder på kameran vid det laget. Jag hade ju fotograferat massor i flera dagar. Jag hade inte heller tid att stanna på nöjesparken. Min sambo hann aldrig se den här nöjesparken. Det var flera kilometer söderut med buss. Han bara jobbade på dagarna så han missade att utforska ön Hayling Island. Men utforska kan jag bra göra på egen hand. Jag gillar långa promenader på sådana här ställen. 

















En kväll i Portsmouth

Med tåg till den vackra hamnstaden Portsmouth. Inte mycket som jag hann se, då det började bli mörkt. Men lite fina byggnader fanns det där också. 



























 Detta The Spinnaker Tower hade jag många bilder av men google ville inte samarbeta och bilderna blev svängda hit och dit. Så denna rättvända bild är nu från wikipedia. En av mina bilder bredvid.

 

Spinnaker Tower är ett 170 meter högt torn i PortsmouthStorbritannien, som färdigställdes 18 oktober 2005. Det var alltså inte helt färdigt byggt då vi var där. 



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar